Chun Seang, Zulfadli digantung 15, 20 tahun


Dua pemain profesional negara, Zulfadli Zulkiffli dan Tan Chun Seang, masing-masing digantung 20 dan 15 tahun oleh Persekutuan Badminton Dunia (BWF) berkuatkuasa 12 Januari lalu di atas kesalahan mengatur perlawanan.

Ini merupakan hukuman paling berat BWF, dengan dua pemain berkenaan tidak dibenarkan terlibat dalam mana-mana kejohanan, berkhidmat sebagai jurulatih dan pegawai serta terlibat dengan program pembangunan selama tempoh penggantungan yang dikenakan.

Badan badminton dunia itu turut mengesahkan denda sebanyak USD25,000 (RM98,000) yang perlu dibayar oleh Zulfadli selain digantung 20 tahun manakala USD15,000 (RM59,000) dan penggantungan 15 tahun untuk Chun Seang.

Zulfadli didapati melakukan 27 kesalahan di bawah kod tatatertib 2012 dan 2016 manakala Chun Seang dengan 26 kesalahan kod tatatertib 2012 berhubung kes pertaruhan dan mengatur perlawanan.

Bagaimanapun, kedua-dua pemain itu masih dibenarkan untuk membuat rayuan bagi mengurangkan tempoh hukuman yang telah dikenakan.

"Dalam kenyataan media mereka (BWF) tidak menyatakan secara terperinci apakah kesalahan yang dilakukan. Walaupun ada mengatakan mereka telah melakukan 27 kesalahan, kami tidak tahu secara terperinci.

"Jadi, kami tidak tahu apa rayuan yang mereka boleh buat tetapi dalam mana-mana kes pun, kita tahu ada proses rayuan," kata Ketua Pegawai Operasi Badminton Asia, Kenny Goh.

Kedua-dua pemain itu dituduh mengatur perlawanan dalam enam kejohanan berbeza di antara 2013 hingga 2016 susulan laporan dibuat seorang pemain luar negara kepada BWF pada 2016.

Sumber >> www.stadiumastro.com
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==